Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20110817

Transplantaties . . .

Die Jukebox is nog wel okee, maar is dat een jonge Erica Terpstra, daar op de voorgrond? En wat doet die kerel met die vetleren, HBS schooltas? En waarom zit niemand een BEETJE stil?
Toen ik een paar maanden geleden -na een pauze van vijftien jaar- opnieuw met Rhonda aan de gang ging, had ik het idee dat ik vrijelijk zou gaan plunderen in het oermateriaal. Okee, Hanco's nieuwe verhaal was niet helemaal identiek aan het oude. Maar met een beetje knippen en plakken, was er vast nog heel veel van het oude materiaal bruikbaar. En dan het nieuwe spul er een beetje omheen draperen. Ik zou wel gek zijn als ik dat hele begin helemaal opnieuw zou gaan doen.
SHHHT! Ik liep meteen muurvast. Het ging niet! Het ouwe spul paste niet! Ik kreeg het niet voor elkaar om het verhaal aan de praat te krijgen met die malle, oude plaatjes ertussen. Wanhoop! Ik geloof dat ik totnutoe drie plaatjes heb getransplanteerd. Hier maar es wat van het afgevallen, ouwe spul. Afgeschreven dus.
Komende zaterdag zal ik trouwens aanwezig zijn op het Kamper Stripspektakel. Heb ik m'n super-exclusieve RHONDA prent (dertig stuks, gesigneerd en genummerd) bij me. Albums signeren doe ik ik dit keer niet de hele middag. Ik zwerf een beetje rond! Dus zoek me even op (op een van de terrassen) en spreek me aan! Ik ben erg aardig!

1 comment:

Otto said...

Dat Hans aardig is kan ik beamen, en hij bijt overigens ook niet.

Dat "oude" tekenwerk is voor wat mij betreft van een enorme schoonheid. Jammer dat het het verhaal nooit zal halen.
Die acteer strook van Rhonda, dat spel, die uitdrukkingen, zo mooi. En dat laatste plaatje met die wat ranzige kok en die man in dat foute Rik Ringers jasje en de autentieke Coca Cola machine op de achtergrond, mooooooi. Maar de hoofdrol is wel die schitterende diner. Inderdaad alles in beweging en achterin, in een hoekje, een verstilde Rhonda. Tussen al die mensen straalt de eenzaamheid er vanaf. En alles is perfect, de glanzende vloeren, de formica boanken, de neon reclame. En die vrolijke Erica Terpstra die vroeger toch minder stevig was dan op de tekening. Daar kan zo een lijstje omheef, zo onzettend mooi! Zo herkenbaar. Zo om van te genieten. Leve het internet en dat dit moois toch nog getoond wordt.

Waarom komt al dat moois niet in het verhaal, pas het verhaal technisch niet of wijkt het te veel af van je huidige tekenkunsten?
Waar ik ook wel erg benieuwd naar ben is of je er nu nog steeds zo lang over doet om een pagina te maken als toen je met het verhaal begon (je schreef dat je er toen 2 weken over deed om 1 pagina te teken), gaat het nu sneller?

Bedankt dat je de poster mee neemt, je bent een held. Om die rectificatie bij de boekenkrant moet je wel ff vragen hoor, wel zo netjes naar de lezers toe.