Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20110708

Comic High

Je hebt van die TV programma’s, die eigenlijk radioprogramma’s zijn. Babbelaars aan een tafel, bijvoorbeeld. Nou is TV een beeldmedium. Waarom moet zo’n radio-achtig babbeltafel-programma gvd dan weer op TV?
Er gebeurt daar  NIKS met de mogelijkheden van beeld, immers. Er beweegt niks. Een mogelijk super-interessant program, en toch zap ik snel weg.

Het beeldverhaal, blogvriend, is natuurlijk niet ontwikkeld voor computer en internet (of voor TV, wat dat betreft.) Het maakt tamelijk slecht gebruik van de mogelijkheden van het nieuwe medium. Er beweegt namelijk helemaal niks in strip. En er is ook nog es geen spat geluid. Strip lijkt opeens een beetje . . . saai op zo'n scherm.
Nou weet ik wel van de I-pad en de E-reader enzo. En dat je daarop prima en comfortabel kunt lezen. Wat zeg ik, heerlijke zuig- en plopgeluidjes begeleiden de extreem prachtig uitgelichte hi-res bladspiegelwisseling-animaties! Zo mooi waren de kleurtjes nog nooit! Zo spetterstrak die lijntjes. Muziekje erbij, post meteen effe checken. Spelletje tussendoor. Facebook ernaast. Hee, er zijn tegenwoordig toch ook van die geanimeerde strips! Met geluid ook! Lezen wordt gewoon be-le-ven!

En toch. Daar zit ik dan met al deze I-pad-pracht m'n strips te lezen. Wat ben ik? Opgefokt, verveeld en ondankbaar. Wat doe ik verkeerd?
Weetje wat lekker is aan strip? Dat je er zo lekker naar kan staren. Zen. Lang en stil en gefocusd. Telkens hetzelfde stukje lezen. Okee, dit klinkt tamelijk autistisch, maar goed. Tot je de alleen nog maar abstracte patronen in de tekeningen ziet. Een soort "comic high". Zonder gezoem ef geruis, of die electromagnetische pixelvreugde in je gezicht. In het heerlijke besef dat er niks kapot kan. Laat maar vallen dat boek. Niks kan crashen. Tijdloos. Batterij nooit op. Ontwikkeld voor papier. Superieur medium. Strip op papier als su-pe-rieur LEESmedium. 
Weetje wat ik begin te denken. Striplezen hóórt helemaal niet op computer en internet. Schermen maken strip saai. Internet is bij uittek een sociaal medium. Voor tweerichting-babbels, dienstverlening en porno. Daar hoort striplezen helemaal niet. Internetpromo voor strip prima. Erover discussieren, geweldig. Strip Lezen? Rot toch op!

Misschien moeten we, met strip, wel zo ver mogelijk weg zien te komen van dat internet!!!

6 comments:

Otto said...

Waarom is een toneelstuk een toneelstuk en een film een film en tv, tv?
Moet film altijd spektakel en groots omdat het budget en de mogelijkheden in de schouwburg of tv niet voorhanden zijn? Moet theater altijd cultureel? Is tv vluchtig of juist diep?
Ik denk dat er geen regel is waarom dingen zijn zoals ze zijn en waarom zaken veranderen of vernieuwen als er iets nieuws bij komt. Ik denk dat het voor strips ook niet belangrijk is al zou je, als je relevant wil zijn, mogelijk met die media (incl het internet) de interesse kunnen wekken.
Daar waar een film première aandacht krijgt van RTL Boulevard en ze voor een grote musical ook wel naar de rode loper schuiven en een nieuwe cd wordt ook nog wel eens geplugd, daar is het met strips dood stil, net als voor toneelstukken bijvoorbeeld.
Ik denk dat daar een schone taak is voor de belangenvereniging van de stripmakers.

Waar plaats je dan strips en gaat je downloaden tegen? Gewoon kijken naar andere media die daarmee te kampen hebben. De CD, games en DVD. Volgens mij vindt die industrie zichzelf uit door de massa digitaal te bedienen, en aan het succes van iTunes en de online film verhuur services lijkt die markt bedient. Maar er blijft een belangrijke groep over, de fans. De fans van games, muziek artiesten en films worden verleid om het product in speciale edities te kopen. Hieronder 3 voorbeelden:
Depeche Mode laatste cd in veel verschillende versies: http://www.depechemode.com/sotu.html
De game Bioshock 2: http://pc.mmgn.com/News/BioShock-2-Special-Edition-con
De Harry Potter dvd´s: http://www.fame.nl/artikel/1883/Harry-Potter-6-nu-met-gratis-Potter-film-Keuze-uit-deel-1-t-m-5-.html

Ik denk vooral dat het voorbeeld van Depeche Mode duidelijk maakt hoe je product optimaal te verkopen. Voor iedere doelgroep en iedere portemonnee is er wel een versie.

fred.de.heij said...

Otto negeert denk ik een gegeven: strips zijn leuker om te lezen op papier. Ik lees veel strips op internet, maar vind dat toch minder. Niet omdat het op papier "hoort" , maar ik ben nog geen apparaat tegen gekomen waar het leesgenot kan tippen aan de gewone, gedrukte vorm.
Volgens mij was het Marc van Broekhoven die over een internet strip schreef dat hij hem het liefste wilde printen en die printjes aan elkaar wilde nieten. Marc had gelijk.

Hans van Oudenaarden said...

@ Otto:
Natuurlijk heb je gelijk, hoor. Er is natuurlijk geen principiële reden om je aan dogma’s en formats te houden als je daarmee wil breken. Strip mag best op TV of in de bioscoop. Of op de radio!!! Geweldig! Wieweet vindt een briljante maker wel een vorm.
Het lijkt me echter, alsof er voor strip, voor sommige media, geen natuurlijke, elegante “pasvorm” bestaat. Het MAG allemaal misschien wel, maar het zal altijd wringen worden. Een academisch spelletje. Eenmalig leuk. Met het risico op lomp en gekunseld.
Je voorbeelden vindt ik trouwens erg interessant. Ik begin inmiddels ook te denken aan een soort “tweestromen-land” voor strip:

strip1.0 Het digitale “stoepslet”- model. Krankzinnig aanbod. Extreem lage status. Snel, gemakkelijk en vooral gratis. Met reclame ofzo nog iets verdienen?
strip2.0 Het “Slow Comic” model. Kleinschalig, persoonlijk. Onbespoten strips uit eigen streek. Duur, maar dan wel oprecht.

Sommige 2.0 strips zullen dan in beide stromen te vinden zijn. Bv. ter promotie of bij digitale uitverkoop na de luxe papieren uitgave.

@Fred:
Het is raar om je te realiseren, maar een boek is in bepaalde opzichten gewoon superieur tov het scherm. Kwalitatief echt beter, en dan ook nog met meer status.

Otto said...

Als ik voor mijzelf praat ben ik er helemaal mee eens, Fred, dat een boek superieur is aan een digitale variant. Dat vind ik bijvoorbeeld ook voor een film. Die beleef je het best in een bioscoop met als goede tweede de thuisbioscoop. Maar op de een of andere manier worden er nu bij vrijwel alle dvd´s digitale kopieën gedaan zodat mensen die op kleine handhelds kunnen bekijken. Yep, een film op een mobieltje!!! En ondanks dat ik dat niks vindt blijkt daar dan toch een behoefte aan te zijn.
Of kijk naar de kranten. Site´s als nu.nl krijgen enorm veel hits omdat mensen hun nieuws actueel, snel en gratis willen. Dat daar geen verdieping in zit maakt blijkbaar niet uit.
Ik hoor blijkbaar bij een steeds kleinere groep dinosauriërs, die ongetwijfeld gaat uitsterven.
Als je dan in dit vak een boterham wil verdienen dan kan je volgens mij beter een toepassing vinden voor een behoefte die er vroeg of laat toch gaat komen dan dat je je klanten kwijt raakt of een potentiële doelgroep verliest. Uiteraard wel tot doel om mensen naar die stripwinkels te krijgen zodat ze daar de optimale belevenis kunnen kopen.
Dat de techniek in de nabije toekomst steeds verder zal verbeteren om geprinte media op een apparaat gelijkwaardig te laten zijn aan die van kranten, tijdschriften en boeken durf ik wel te beweren. Als je ziet hoe techniek, ondanks de recensie van de laatste jaren, blijft evalueren. Daarmee zeg ik zeker niet dat het het boek zal vervangen maar het is een toevoeging.

fred.de.heij said...

Volgens Hans kunnen we als stripmakers geld verdienen op internet met reclame of zo. Kan iemand mij dat eens voorrekenen? Als ik zelf ga rekenen: een strip maken lijkt mij gemiddeld een half jaar werk, een half jaarinkomen is bijvoorbeeld € 15000. Als elke bezoeker van de stripsite een euro betaalt heb je 15000 geïnteresseerden nodig. Het vinden van 10 betalende bezoekers lijkt mij al onmogelijk. In mijn geval lijkt 1 mij een reële optie: mijn moeder.

Hans van Oudenaarden said...

@Otto:
En dan nog. Was het niet hippie-filosoof Marshall McLuhan die voorspelde dat verouderde technologie uiteindelijk altijd terugkeert als kunst?
@Fred:
Inderdaad een ontmoedigend sommetje. Geeft wat mij betreft aan dat makers zich wellicht moeten gaan afkeren van de zegeningen het internet. Daar is misschien uiteindelijk geen toekomst. Het gaat straks om status. Dát wordt je meerwaarde. Exclusief worden. Internet voor de cheap-a-rino losers.
Alleen als roeptoeter nog misschien.