Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20110717

Droom

In 1919 richtten vier Hollywood grootheden de United Artists Corporation (UA) op. Het Hollywood studiosysteem begon in toenemende mate rigide te worden en producenten en distributeurs kregen steeds meer greep op salarissen en creatieve beslissingen. Charlie Chaplin, Mary Pickford, Douglas Fairbanks en D.W. Griffith begrepen dat ze hun eigen werk en toekomst beter zouden kunnen gaan controleren, als ze de zaken op alle niveau's in eigen hand zouden nemen. UA maakt vandaag de dag voornamelijk arthouse-achtige films.

Blogvriend. Laat ik nou es hier, voor onze vaderlandse strip "industrie", hardop zo'n soort kant op dromen. Wat zou uw tekenaar voor zich zien, als ie alle overbekende strip-gesomber en voorafgaande posts op deze blog een beetje zou uitpluizen en samenkneden tot het begin van een soort eerste, rauwe toekomstvisie? Een  eerste "bleu sky" momentje. (Ja toch, Otto?) Droooooooooooomt u even met me mee . . .

1. Betrokkenheid
Stripmaker 2.0 gaat, anders dan z'n meer "industriele" voorganger, meer lijken op de klassieke ambachtsman, de locale voedselproducent. Met behulp van het internet treedt de stripmaker in contact met z'n publiek. Probeert z'n lezers bij z'n werk te betrekken. Maar dan ook echt en oprecht. Hier is werkelijk vanalles te bedenken. Er mag gediscussieerd worden over het werk, er komen open atelierdagen, er komen workshops. Verzin het maar. De ambachtelijkheid van strip mag gevierd worden. Er onstaat echt een soort community rondom de stripmaker. Je begint, als lezer, die stripmaker een beetje te kennen, te begrijpen. Mee te denken? Het wordt allemaal veel persoonlijker. Internet speelt hier een grote rol.

2. Eigen beheer uitgaven
Bij voldoende fans, enthousiasme en draagvlak  organiseert stripmaker 2.0 vervolgens zélf de uitgave van z'n werk. Ook hier speelt internet een grote rol. Voorintekening en verkoop kan immers via het net. Dat uitgeven kan he-le-maal zelfstandig, maar waarom niet met behulp van een soort flex-uitgeef bedrijfjes? (bestaan die al niet?) De Stripmaker huurt voor elke specifieke uitgeef/distributieklus (niet zijn specialiteit), tegen een afgesproken bedrag, een apart bedrijfje in. Niet dus, op de klassieke manier, door meteen 90% van z'n royalties af te staan. (Gek genoeg, denk ik, als eind "product" nog steeds aan papieren uitgaves. Maar goed.)

3. Samenwerking
Okee, hier gaat het even om. Stripmakers gaan dus heel erg samenwerken. Echt als United Artists. Gemeenschappelijke uitgeeflabels? Virtual studios? Zoeksystemen. Op dit nivo onstaat er ook veel meer "community". Tips en truuks uitwisselen. Als iedereen z'n eigen uitgever moet worden, moet professionaliteit ook worden gedeeld. Amateuristisch gedoe mag benoemd worden.

De striptekenaar/samenwerkende tekenaarsverbanden komen in deze visie heel erg centraal te staan in de stripwereld. Alles begint en eindigt bij de maker. Minder gedefinieerd als cleane "business" factor, maar meer als "werkende mens". Mooi werk en een redelijk inkomen, daar moet het uiteindelijk om gaan.
Uitgaven worden aan de andere kant exclusiever, oplages kleiner. Maar omdat de middelmannetjes verdwijnen, gaat toch het meeste geld weer naar de maker. Geen uitgevers of winkeliers meer tussen maker en lezer. Dus misschien kan het dan financieel weer prima.

Voor het eerst dat ik het zo eens bij elkaar schrijf. Utopia? Doodgriezelig? Wie?

8 comments:

Henkus said...

Klinkt helemaal fantastisch, Hans! Dit is de weg om in te slaan!
Enne, jij BENT natuurlijk al die tekenaar 2.0...!
Hoeveel 'volgers' heb jij al inmiddels? Toch zeker al enkele tientallen trouwe volgers?
Ik ben vast niet de enige die je nagenoeg dagelijks checked op Facebook en je blogs...!

Walter Dijkshoorn said...

is Catullus niet een soort UA?

Hans van Oudenaarden said...

@Henkus:
Dank, man! Maar natuurlijk allemaal nog een beetje theoretisch, vooralsnog. Nuuuu dus naar de praktijk.
@Walter:
Catullus is een klassieke uitgever. Er is één CEO. Auteurs, op één na, werken voor klassieke percentages en hebben verder geen inspraak in de bedrijfsvoering.

Otto said...

Goede Blue Sky!!!
Hoe zit het met de samenwerking? Ik zie hier maar heel weinig tekenaars en schrijvers enthousiast met je mee denken. Zijn ze bang, geintimideerd door hun uitgevers of zijn ze tevreden met de huidige situatie of heel erg verlegen? Petje af voor de vakbroeders die dat wel doen.
In samenwerking zit veel kracht, zowel creatief als commercieel. Zo kan je releases beter coordineren. Samen betere deals maken bij drukkerijen en samen je niche beter vermarkten en die fans beter, persoonlijker, aanspreken. Ik ben het daarom helemaal met Fred de Heij eens. Een sterke groep realistische tekenaars. Hoge kwaliteit, trippel A titels, mooie boeken, collectors editions, enz.
--------------------------------
Nog even terug komen op je vorige reactie. Daar zit echt een enorm probleem, het imago rond strips (of de striplezer). Daar ligt een enorm taak voor BNS om dat te verbeteren. Misschien moet het geekdom wel beter worden vermarkt. Amerika is daar weer heel erg goed in. Series als Glee en The Big Bang Theory maken alles wat nerd is belachelijk maar ook ontzettend cool en "NU". Kijk maar eens wat voor media aandacht Comic Con krijgt! De link met games is daar inmiddels een cross promotion platform geworden die een nog grotere groep geintresseerd krijgt in het medium strips. Misschien een goede match voor ons landje?

jeroen said...

Ik heb wat nagedacht over die samenwerking.

Over ongv. twee maaanden begin ik een website voor mijn nieuwe strip:' Puppy'.

Ik herinner me vroeger dat veel internetstrips aan elkaar gekoppeld waren door een soort klik-kring. Dat zouden we iig kunnen doen met 'Dutch comics'?

Ik zie dit wel internationaal, dus: de aan elkaar gekoppelde sites van Dutch Comics zijn te lezen in verschillende talen om de markt zo groot mogelijk te maken.

Hans van Oudenaarden said...

@Otto:
Dat verbeteren van het imago van strip is absoluut ook mijn zorg, hoor. Er kleeft onbegrijpelijkerwijs veel "ouwelijkheid" en "saaiheid" aan ons medium.
Er bestaat echter geen slimme ingreep, denk ik. We moeten, volgens mij, echt helemaal naar onze basis terug. Helemaal zoals de voedselbeweging nu aan het doen is.

@ Jeroen:
Dat van die samenwerking moeten we inderdaad nog he-le-maal gaan uitpuzzelen.
Het linken van stripsites lijkt me prima, hoor, maar we moeten daarnaast ook meteen véél verder denken. Veel meer "out of the box" enzo.

Jezelf presenteren aan een anoniem, internationaal megapubliek voelt als een "laatste" stap van iets. Ik weet ook niet goed hoe ik mogelijk succes dan dan weer zou moeten vertalen naar inkomen.
Ik wil instinctmatig naar een soort fundament. Bij lokale lezers beginnen.

Succes met jouw puppy!

jeroen said...

'Ik weet ook niet goed hoe ik mogelijk succes dan dan weer zou moeten vertalen naar inkomen.'

Hier blijven we telkens op hangen he...

Ik heb daar maar één antwoord op. En dat is terug naar de tekentafel, de basis. Wat je al zegt.

Hans van Oudenaarden said...

@ Jeroen:
Er gebeuren nu overal ge-wel-dige dingen in de voedselproduktie. Amerika, Duitsland, Italië. Overal eigenlijk, behalve in dit achterlijke VVD/PVV landje. Kleinschalig, ambachtelijk, duurzaam, dicht bij de consument.
Super inspirerend! Een hele nieuwe benadering.
We zien elkaar in Kampen.