Frank, je bent een held! Een prachtige samenvatting van de Rhonda
pagina's van de afgelopen Eppo op de Bob Evers blog! Speciaal voor Frank daarom hier alvast een
voorproefje van de volgende episode. De layout schetsen voor de komende
drie pagina's.
Frank
is natuurlijk een scenario-deskundige, dus wel even spannend om te zien
of Frank hier iets mee kan. Gewoon even om te kijken, zonder de teksten
te lezen, Frank. Er wordt druk gebabbeld, zo te zien. Iemand grijpt in
z'n binnenzak, iedereen loert op iedereen. Zie ik een pistool? En iets
met wielen? Hmmm, een soort aanstaande confrontatie kennelijk.
Opeens
nog meer gebabbel. Iedereen praat nu echt met iedereen zo te zien. En
onderaan de pagina kijkt Rhonda verschrikt op. Zie ik nou het koffertje
op haar schoot? Hoe komt ze daár opeens aan? Kennelijk moet dat uit de
tekst blijken. Merkwaardig.
Okee,
dit is nu kennelijk een intens gesprek tussen onze Rhonda en die vent
in dat nichtencolbertje. En onderaan de pagina zie je een schnitt naar
een soort pickupje met de drie boefjes. Kennelijk niet meer in de trein!
Hee! Hoe komen die daar opeens? Heb je nou een hele vechtscene
weggelaten, Hans? Oeioei! Benieuwd of Frank me dáármee wel laat wegkomen!
Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".
20130324
20130310
Babe Rhonda
Helemaal niet ingeseind over deze promo. Verzorgd door Eppo. Erg leuk. Uit de Veronica gids van deze week:
Dank Joop en Anneke voor de tip.
Dank Joop en Anneke voor de tip.
20130302
Spoiler en Stripdagen
Even door nog met het laten zien van materiaal uit de "oude Rhonda". Parallel aan de Eppo-voorpublicatie. Ongeveer deze zelfde scene komt komende week in uw blad. Dezelfde characters. Rhonda ook uit het raam. Zoals uitgelegd, alles toch maar overnieuw getekend. Pas dus op, hè! Spoilers!
In de achtervolging. Take van boven. Drie verdwijnpunten en dan ook die schuine trap nog. Beetje opschepperig, maar niet eens slecht qua compositie, desondanks toch niet meer gebruikt. Iets beviel me niet in de dynamiek van die figuurtjes.
Of deze dan. Wauw, wat een actie en gespring. Deze dikzak heb ik in de hertekening ver"chineesd" en opgesplitst in twee characters.
En bovenstaande scene dan, het napraten in de lege straat, heb ik er uiteindelijk zelfs maar helemaal uitgesloopt. Leek me eigenlijk overbodig gezien het vervolg. Die boze kop is trouwens een zelfportret uit begin jaren negentig. Spiegeltje erbij en zelf acteren. De rimpels moest ik er toen nog bijverzinnen.
Nog even over de Stripdagen, 9 en 10 maart in Gorichem. Ik lees hier en daar m'n naam op de lijst van aanwezige tekenaars. Een vergissing. Omstandigheden nopen me helaas elders.
Voor alle duidelijkheid: Ik zal NIET aanwezig zijn op de aanstaande stripdagen, blogvriend! Als je gaat, desondanks veel plezier!

Of deze dan. Wauw, wat een actie en gespring. Deze dikzak heb ik in de hertekening ver"chineesd" en opgesplitst in twee characters.
En bovenstaande scene dan, het napraten in de lege straat, heb ik er uiteindelijk zelfs maar helemaal uitgesloopt. Leek me eigenlijk overbodig gezien het vervolg. Die boze kop is trouwens een zelfportret uit begin jaren negentig. Spiegeltje erbij en zelf acteren. De rimpels moest ik er toen nog bijverzinnen.
Nog even over de Stripdagen, 9 en 10 maart in Gorichem. Ik lees hier en daar m'n naam op de lijst van aanwezige tekenaars. Een vergissing. Omstandigheden nopen me helaas elders.
Voor alle duidelijkheid: Ik zal NIET aanwezig zijn op de aanstaande stripdagen, blogvriend! Als je gaat, desondanks veel plezier!
20130218
From the drawingroom floor . . . .
Hier nog wat Rhonda-oerversie-plaatjes die het niet hebben gered. Speciaal voor jou, blogvriend, nog es een kijkje in de VANO prullebak.
Nog even voor wie het gemist heeft. Deze plaatjes zijn afkomstig uit de eerste versie van Rhonda uit begin jaren negentig. De strip die op dit moment in Eppo stripblad wordt voorgepubliceerd, is een soort tweede versie. Uiteindelijk heb ik slechts een paar plaatjes uit de oude Rhonda gebruikt.
Okee, deze heb ik wel in de nieuwe Rhonda zitten. Zie je het? Het plaatje hier beneden heb ik omgewerkt naar de grote raamplaat. De houding. Op de rug van de kijker weg.
Hmmm. Deze hier beneden heeft eigenlijk nog wel een prima houding, zo gehoekt en met de leesrichting mee naar dat hekje toe. Het kind gaat natuurlijk al 'r vingers breken met die snelheid, maar vooruit . . . Ik wilde het in de tweede versie toch allemaal anders.

Okee, deze heb ik wel in de nieuwe Rhonda zitten. Zie je het? Het plaatje hier beneden heb ik omgewerkt naar de grote raamplaat. De houding. Op de rug van de kijker weg.
Hmmm. Deze hier beneden heeft eigenlijk nog wel een prima houding, zo gehoekt en met de leesrichting mee naar dat hekje toe. Het kind gaat natuurlijk al 'r vingers breken met die snelheid, maar vooruit . . . Ik wilde het in de tweede versie toch allemaal anders.

20130207
Systeemstrip Rhonda
Geclaimed!
Vanaf NU! Martin, Henk, Romano, jullie hebben het nakijken! Even kijken, vanaf
nu dus, donderdag 7 februari 2013, uurtje of vijf, claimt Hans van Oudenaarden de strip “Help me,
Rhonda” officieel als een (de) Nederlandse “systeemstrip”.
We weten het allemaal. Bepaalde sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven vervullen kennelijk zulke cru-ci-a-le maatschappelijke functies, dat faillissementen in die sectoren buitensporige schade kunnen aanrichten voor het hele land. Sommige bedrijven zijn voor de B.V. Nederland gewoon te belangrijk om kapot te laten gaan. We waren getuige. In geval van openlijk geklungel of zelfs grof mismanagement in dit stukje “bedrijfsleven”, lapt de Nederlandse schatkist volautomatisch.
We weten het allemaal. Bepaalde sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven vervullen kennelijk zulke cru-ci-a-le maatschappelijke functies, dat faillissementen in die sectoren buitensporige schade kunnen aanrichten voor het hele land. Sommige bedrijven zijn voor de B.V. Nederland gewoon te belangrijk om kapot te laten gaan. We waren getuige. In geval van openlijk geklungel of zelfs grof mismanagement in dit stukje “bedrijfsleven”, lapt de Nederlandse schatkist volautomatisch.
Welk deel
van “de markt” gebruik kan maken van deze verborgen hangmatconstructie, deze “loophole”
in het kapitalistische systeem, horen we helaas altijd pas achteraf. De grote banken in ieder geval, dat hebben we
kunnen zien. Ik gok bij deze, dat onze regering de meeste vaderlandse verzekeraars,
financiële instellingen en bouwondernemingen in geval van nood ook wel niet teloor
zal laten gaan. Teveel maatschappelijke reuring immers als die zouden wegvallen.
Philips? DSM? NS? Ziekenhuizen? Omroepen? Je kunt de Nederlandse systeemlijst bijna
zelf invullen.
Okee. Ons
Nederlandse “marktmechanisme” kent dus blijkbaar een geheime “systeemlijst”. Een
stukje bedrijfsleven waarvoor faillissement per definitie moet worden
uitgesloten. Een droomwereld met groot aanzien, een plaats aan de
internationale top EN gegarandeerde giga-bonussen, ongerelateerd aan enig bedrijfsresultaat?
Een wereld van rijkdom, spelen met andermans geld en waarin mislukking dan ook
nog is uitgesloten ??? AAARGH!! Het communisme voorbij! Walhalla!!!
Ik wacht
geen moment meer, blogvriend! Argumenten heb ik niet nodig, een grote muil is in
dit land immers voldoende! Bij deze plaats ik m e z e l f op deze geheime, Nederlandse
systeemlijst. Ik teken(!) bij deze, eenzijdig m’n contract. De stripmaker Hans
van Oudenaarden is vanaf nu “systeemtekenaar” en al zijn strips vanaf vandaag “systeemstrips”.
De Nederlandse
overheid garandeert vanaf vandaag, met
belastinggeld, het succes van al m’n werk. Vanwege markconformiteit en afbreukrisico
(haha), ga ik in eerste instantie akkoord met pakweg . . . vijf en halve ton jaarlijks. Bonussen
daarbovenop. Ik weet het, ik weet het, ik breng een offer.
Kritiek niet
mogelijk, want het contract is vanaf NU niet meer terug te draaien. En let op: Ik
wil geen foto’s van m’n huis in de Telegraaf en geen mailtjes over deze kwestie
zien, anders ga ik meteen janken dat er een “hetze” tegen me wordt gevoerd.
Nederige bijval
en walgelijk geslijm welkom.
(Illustraties afkomstig uit Rhonda versie 1.1994. )
20130126
Identiteit
Fragment uit het grote Rhonda Stripel-magazine interview met Kurt Morissens:
"Weet je, ik denk dat Rhonda Kaplan, ondanks dat de strip ergens in de jaren zestig speelt, eigenlijk een moderne held is. Ten diepste gaat dit verhaal, verstopt onder de voor de hand liggende avonturen en vermommingen, namelijk over ‘identiteit’. De kernvraag van de moderne mens. Wie ben je eigenlijk? Wat wil je met je leven en in hoeverre laat je anderen voorschrijven hoe je je leven leidt? Wat gebeurt er met iemand die eigenlijk een beetje op de loop is voor zichzelf, voor haar eigen verleden, als ze in de gelegenheid komt om echt, totaal iemand anders te worden? Een nieuwe identiteit, een nieuw begin, een nieuw leven. En wat als anderen er ook nog enorme belangen bij hebben, bij die identiteitsverwisseling? En wat nou als je halverwege die verkleedpartij iets geestverruimends binnenkrijgt, waardoor je de grens tussen je eigenlijke zelf en je nieuwe zelf begint kwijt te raken? Wie ben je dan eigenlijk?"
Lees verder op Stripel Magazine!
"Weet je, ik denk dat Rhonda Kaplan, ondanks dat de strip ergens in de jaren zestig speelt, eigenlijk een moderne held is. Ten diepste gaat dit verhaal, verstopt onder de voor de hand liggende avonturen en vermommingen, namelijk over ‘identiteit’. De kernvraag van de moderne mens. Wie ben je eigenlijk? Wat wil je met je leven en in hoeverre laat je anderen voorschrijven hoe je je leven leidt? Wat gebeurt er met iemand die eigenlijk een beetje op de loop is voor zichzelf, voor haar eigen verleden, als ze in de gelegenheid komt om echt, totaal iemand anders te worden? Een nieuwe identiteit, een nieuw begin, een nieuw leven. En wat als anderen er ook nog enorme belangen bij hebben, bij die identiteitsverwisseling? En wat nou als je halverwege die verkleedpartij iets geestverruimends binnenkrijgt, waardoor je de grens tussen je eigenlijke zelf en je nieuwe zelf begint kwijt te raken? Wie ben je dan eigenlijk?"
Lees verder op Stripel Magazine!
20130123
Rhonda in de Eppo !
Wat een moment !
Zoals je misschien weet, begonnen pakweg begin jaren negentig, tijdje stil gelegen, bijna vergeten, personeelswisseling gehad, maar NUUUUUUUUUUU is dan ein-de-lijk zover . . . de lastige mevrouw Rhonda is voor het eerst in druk verschenen. In de Eppo ! De cover, de "over de cover", het interview en dan ook nog drie pagina's. De Rhonda-Eppo lag in de bus, gisteren. Blogvriend, ik ben blij en ik ben een beetje ontroerd.
Hier dus natuurlijk, speciaal voor jou op deze "tweede scherm" blog, nog even de blote covertekening, zoals ik 'm naar Eppo stuurde. Nog on-ge-Eppo-format door de Eppo-vormgever. Zoals je ziet, was mijn originele coveridee wat rauwer ingekleurd, met minder "fleurige" achtergrond en wat minder "rechtop" gezet.
En hier ook maar es wat schetsen uit de beginfase van de strip. Jee, wat heb ik zitten tobben met die openings scene. Ik dacht de oude pagina's deels te kunnen hergebruiken. Dat viel tegen !!!
Ik kreeg het oude spul nauwelijks ingepast ! M'n stijl was veranderd! Ik moest echt grotendeels opnieuw beginnen. Hier een paar van de tienduizend ideeën voor dat begin.

Ik zelfs nog met het idee gespeeld de strip op "comicbook" formaat te maken. Benieuwd hoe dat zou zijn geworden.
Zoals je misschien weet, begonnen pakweg begin jaren negentig, tijdje stil gelegen, bijna vergeten, personeelswisseling gehad, maar NUUUUUUUUUUU is dan ein-de-lijk zover . . . de lastige mevrouw Rhonda is voor het eerst in druk verschenen. In de Eppo ! De cover, de "over de cover", het interview en dan ook nog drie pagina's. De Rhonda-Eppo lag in de bus, gisteren. Blogvriend, ik ben blij en ik ben een beetje ontroerd.
Hier dus natuurlijk, speciaal voor jou op deze "tweede scherm" blog, nog even de blote covertekening, zoals ik 'm naar Eppo stuurde. Nog on-ge-Eppo-format door de Eppo-vormgever. Zoals je ziet, was mijn originele coveridee wat rauwer ingekleurd, met minder "fleurige" achtergrond en wat minder "rechtop" gezet.
En hier ook maar es wat schetsen uit de beginfase van de strip. Jee, wat heb ik zitten tobben met die openings scene. Ik dacht de oude pagina's deels te kunnen hergebruiken. Dat viel tegen !!!
Ik kreeg het oude spul nauwelijks ingepast ! M'n stijl was veranderd! Ik moest echt grotendeels opnieuw beginnen. Hier een paar van de tienduizend ideeën voor dat begin.

Ik zelfs nog met het idee gespeeld de strip op "comicbook" formaat te maken. Benieuwd hoe dat zou zijn geworden.
Subscribe to:
Posts (Atom)