Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20130123

Rhonda in de Eppo !

Wat een moment !
Zoals je misschien weet, begonnen pakweg begin jaren negentig, tijdje stil gelegen, bijna vergeten, personeelswisseling gehad, maar NUUUUUUUUUUU  is dan ein-de-lijk zover . . . de lastige mevrouw Rhonda is voor het eerst in druk verschenen. In de Eppo ! De cover, de "over de cover", het interview en dan ook nog drie pagina's. De Rhonda-Eppo lag in de bus, gisteren. Blogvriend, ik ben blij en ik ben een beetje ontroerd.
Hier dus natuurlijk, speciaal voor jou op deze "tweede scherm" blog, nog even de blote covertekening, zoals ik 'm naar Eppo stuurde. Nog  on-ge-Eppo-format door de Eppo-vormgever. Zoals je ziet, was mijn originele coveridee wat rauwer ingekleurd, met minder "fleurige" achtergrond en wat minder "rechtop" gezet.
En hier ook maar es wat schetsen uit de beginfase van de strip. Jee, wat heb ik zitten tobben met die openings scene. Ik dacht de oude pagina's deels te kunnen hergebruiken. Dat viel tegen !!!
Ik kreeg het oude spul nauwelijks ingepast ! M'n stijl was veranderd! Ik moest echt grotendeels opnieuw beginnen. Hier een paar van de tienduizend ideeën voor dat begin.


Ik zelfs nog met het idee gespeeld de strip op "comicbook" formaat te maken. Benieuwd hoe dat zou zijn geworden.

4 comments:

fred.de.heij said...

Ik heb genoten.

Fred

Michel Gastkemper said...

Via de Eppo benieuwd geraakt en hier gekomen, ben ik volledig stupéfait! Die eerste drie gepubliceerde bladzijden deden het hem nog niet helemaal bij mij, hoewel ze wel de richting op wezen, maar wat ik hier zie geeft de onmiddellijke overtuiging bij een van Neerlands beste striptekenaars over de schouder mee te mogen kijken. Zoals ik vroeger, en dan heb ik het wel over 35 jaar geleden, de Stripschrift en Striprofiel kocht om alles te weten te komen over de door mij bewonderde strips, en dan speciaal de stripmakers: wie degenen waren die erachter zaten en mij in vervoering wisten te brengen, zo heb ik hier vanmiddag in één ruk alle blogberichten en commentaren zitten lezen. Jammer dat een aantal van de fans van het eerste is afgehaakt, juist op het moment dat een groter publiek wordt bereikt, waaronder ik dus; tegelijk is de ambivalentie, artistieke worsteling en zoektocht van de stripkunstenaar ten aanzien van zijn scheppingswerk en publiek voor mij één groot herkenningsfeest. Heel erg bedankt voor het bieden van een inkijk in werk en worsteling, en ik zal je nu ook op Facebook gaan opzoeken. Want hiervan wil niets missen!
Michel Gastkemper, Rotterdam

Mario Baert said...

Perfect verwoord Michel, heb precies dezelfde weg bewandeld, behalve dat ik deze site al vond net vóór de publicatie in Eppo.

Hans van Oudenaarden said...

@Fred: Dank!
@Michel: En jij ook erg bedankt voor je mooie woorden. Zeer benieuwd hoe je de rest van het verhaal gaat vinden. En die Striprofiel, die kocht ik destijds ook!
@Mario: En jij natuurlijk ook bedankt!