Had Rhonda 1 de titel van een van m'n favoriete popsongs, Rhonda deel twee zal de titel gaan krijgen van (en een paar piepkleine eerbetoontjes aan) een m'n favoriete films: Hitchcock's Rebecca uit 1940.
Een groot deel van het album zal zich gaan afspelen in (en bovenop) een groot landhuis ergens in de heuvels rondom Hollywood. Belangrijke locatie dus.
Nu is het bekend dat filmsterren werkelijk de meest bizarre villa's lieten bouwen, dus heb ik voor dit boek de vrijheid genomen een fijn, griezelig landgoed in elkaar te zetten. Een beetje geinspireerd op Rebecca's Manderley, maar vooral losjes gebaseerd op iets tussen de Carey mansion en het Edson Bradley estate in Newport.
New England-achtig, dus. Hoge schoorstenen, torentjes, uitbouwtjes, veel donkere bomen en kale grasvlaktes wilde ik. Maar vooral een complexe dakpartij. In de loop van het verhaal moet ik een paar keer een "establishing shot" van de locatie maken. In voorplan of op de achtergrond. Even goed laten zien waar alles zich afspeelt. Ontwerp uw eigen landgoed ! Erg leuk om te doen.
Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".
20140928
20140908
La Fête de la BD
Stukje geschreven over m'n afgelopen weekend op verzoek van een erg aardige redactrice de Boekenkrant site. "Vertel maar iets vanuit jouw invalkshoek, als Nederlandse stripmaker!" Nou natuurlijk doe ik dat graag. Hier de bijdrage die ik de Boekenkrant stuurde:
"Afgelopen weekend vond in het hartje van Brussel de vijfde editie van het Fête de la BD plaats. Een reusachtig openlucht festival voor het hele gezin tussen de fonteinen en op de speelweiden van het Warande park, met als thema het stripverhaal. De Nederlandse striptekenaar Hans van Oudenaarden was erbij en schreef het onderstaande verslag.
Naast onder meer de autorally, de ballonoptocht, films en tentoonstellingen, vonden stripliefhebbers er uitgevers en handelaars met gloednieuwe en bijzondere stripuitgaven. Meer dan honderd stripauteurs waren aanwezig in de grote tent van dit stripfeest om albums te signeren en de bezoekers te laten kennismaken met hun nieuwste verhalen!
Omdat er sinds een paar maanden een Franstalige editie van mijn strip Rhonda bestaat, had m’n Belgische uitgever me gevraagd naar dit stripfeest in Brussel te komen voor een signeersessie van m’n boek. Laat ik u verzekeren, voor een Nederlandse stripmaker is het een erg prettige shock om op zo’n natuurlijke manier te worden opgenomen in het stripuniversum van onze zuiderburen.
Natúúrlijk houden wij aan deze kant van de grens ook best van strips, maar wanneer je zo -als enige aanwezige Nederlander- wordt ondergedompeld in deze werkelijk gigantische Franstalige stripprofessionaliteit, besef je toch pas goed hoe ongelofelijk diep verankerd het beeldverhaal is de Belgisch/Franse cultuur. Want het stripverhaal is meer naar het zuiden van Europa namelijk echt cultuur. Bij de Belgen lijken de beeldschermpjes minder schade hebben weten aan te richten in de bedrukte papier industrie dan bij ons in het noorden.
Twee dagen lang mocht ik, in ruil voor het tekenen van speciale dédicases in m’n boeken, met de kopers de meest prachtige gesprekken voeren over compositie, kleurgebruik en verhaaltechniek. En in ruil, in m’n beste Frans, of in het mooiste ‘hellohello’ Engels, lieten de Belgen me telkens hun fascinatie voor het pure vakmanschap zien. En ik geef het toe, ik was telkens weer erg verrast over het grote respect waarmee ik, als publicerend auteur van een beeldverhaal, werd benaderd.
Vanzelfsprekend heb ik, aan m’n tafeltje te midden van m’n boeken, veel te weinig van de rest het festival kunnen zien. En voor je het weet, zit je natuurlijk alweer in de trein terug naar onze noordelijke strip-buitengewesten.
Toch, ik weet het zeker, zal deze kennismaking met de rijkdom en de onvoorwaardelijke liefde voor het beeldverhaal van de Brusselaars deze Nederlandse stripmaker nog wel een tijdje bijblijven."
"Afgelopen weekend vond in het hartje van Brussel de vijfde editie van het Fête de la BD plaats. Een reusachtig openlucht festival voor het hele gezin tussen de fonteinen en op de speelweiden van het Warande park, met als thema het stripverhaal. De Nederlandse striptekenaar Hans van Oudenaarden was erbij en schreef het onderstaande verslag.
Naast onder meer de autorally, de ballonoptocht, films en tentoonstellingen, vonden stripliefhebbers er uitgevers en handelaars met gloednieuwe en bijzondere stripuitgaven. Meer dan honderd stripauteurs waren aanwezig in de grote tent van dit stripfeest om albums te signeren en de bezoekers te laten kennismaken met hun nieuwste verhalen!
Omdat er sinds een paar maanden een Franstalige editie van mijn strip Rhonda bestaat, had m’n Belgische uitgever me gevraagd naar dit stripfeest in Brussel te komen voor een signeersessie van m’n boek. Laat ik u verzekeren, voor een Nederlandse stripmaker is het een erg prettige shock om op zo’n natuurlijke manier te worden opgenomen in het stripuniversum van onze zuiderburen.
Natúúrlijk houden wij aan deze kant van de grens ook best van strips, maar wanneer je zo -als enige aanwezige Nederlander- wordt ondergedompeld in deze werkelijk gigantische Franstalige stripprofessionaliteit, besef je toch pas goed hoe ongelofelijk diep verankerd het beeldverhaal is de Belgisch/Franse cultuur. Want het stripverhaal is meer naar het zuiden van Europa namelijk echt cultuur. Bij de Belgen lijken de beeldschermpjes minder schade hebben weten aan te richten in de bedrukte papier industrie dan bij ons in het noorden.
Twee dagen lang mocht ik, in ruil voor het tekenen van speciale dédicases in m’n boeken, met de kopers de meest prachtige gesprekken voeren over compositie, kleurgebruik en verhaaltechniek. En in ruil, in m’n beste Frans, of in het mooiste ‘hellohello’ Engels, lieten de Belgen me telkens hun fascinatie voor het pure vakmanschap zien. En ik geef het toe, ik was telkens weer erg verrast over het grote respect waarmee ik, als publicerend auteur van een beeldverhaal, werd benaderd.
Vanzelfsprekend heb ik, aan m’n tafeltje te midden van m’n boeken, veel te weinig van de rest het festival kunnen zien. En voor je het weet, zit je natuurlijk alweer in de trein terug naar onze noordelijke strip-buitengewesten.
Toch, ik weet het zeker, zal deze kennismaking met de rijkdom en de onvoorwaardelijke liefde voor het beeldverhaal van de Brusselaars deze Nederlandse stripmaker nog wel een tijdje bijblijven."
20140902
Signeren in Brussel
Weekendtip? Komend weekend, 6 en 7 sep, in Brussel het grote fete de la BD !
Een nocturne spektakel in het Warandepark, de Balloon's Day Parade, de autorally van de Kuifjeskrant, geleide bezoeken en striptentoonstellingen binnen het festival en overal in de stad. Er is mooi weer voorspeld, de toegang is gratis en ergens in de drukte zal ook ik zitten in de stand van uitgeverij BDmust.
Ik ben er voor beide dagen ingeroosterd om m'n (Frantalige) Rhonda-albums en ex-librissen te komen signeren en voor wat interviews. Tijden en precieze locatie gegevens weet ik nog niet, maar als je zin hebt, kom vooral even gedag zeggen!
Een nocturne spektakel in het Warandepark, de Balloon's Day Parade, de autorally van de Kuifjeskrant, geleide bezoeken en striptentoonstellingen binnen het festival en overal in de stad. Er is mooi weer voorspeld, de toegang is gratis en ergens in de drukte zal ook ik zitten in de stand van uitgeverij BDmust.
Ik ben er voor beide dagen ingeroosterd om m'n (Frantalige) Rhonda-albums en ex-librissen te komen signeren en voor wat interviews. Tijden en precieze locatie gegevens weet ik nog niet, maar als je zin hebt, kom vooral even gedag zeggen!
20140828
C'est bon, non?
Een Rhonda feature op BD Gest, de nr 1 site over strips in Frankrijk.
Na de luxe zwartwit, komt nu binnenkort de kleurenversie ook in het Frans. C'est bon, non?
Na de luxe zwartwit, komt nu binnenkort de kleurenversie ook in het Frans. C'est bon, non?
20140827
Onverantwoordelijke tekeningen . . .
De doodste, dooie dooddoener "niet meer van deze tijd", heeft nu ook het rijk der fantasie te pakken gekregen, blogvriend. Het is afgelopen met het laatste bastion van de ultieme vrijheid, de binnenkant van jouw eigen hersenpan. Het is zaak voortaan een beetje uit te kijken met wat je in die pan allemaal bedenkt. Voor je het weet kom je op een "onzindelijk spoor" en wordt je door de "fantasie-zindelijken" ter verantwoording geroepen.
M'n beeld over het onderscheid tussen fictie en werkelijkheid ligt onder vuur. Er schijnt lekkage tussen beide te zijn. De jury heeft gesproken. De door Milo Manara ge-restylede spiderwoman van Marvel kan echt niet.
Ik zucht diep, maar ik ben toch ook een beetje bang tegelijkertijd, blogvriend.
Op een of andere manier heb ik m'n hele leven geloofd dat er een kristalhelder onderscheid bestond tussen fictie en werkelijkheid. Ik zag fictie als de ultieme speeltuin van vrijheid, van gedachten-experimenten. Een plaats waar je zonder angst alles mocht doordenken, uitproberen. Onschadelijk en zonder enig gevaar voor je medemens.
En niet alleen "bedenken" mocht van mij, ook opschrijven, tekenen, schilderen enzo. Zolang geen medemens werd misbruikt bij de produktie, zag ik elk neerslagproces als toegestane verlengde van de fantasie. Hoe raar, of walgelijk anderman's fantasie voor mij wellicht ook was. Dat was mijn zaak niet immers niet. Kan geen kwaad. "Denken" is immers niet hetzelfde als "doen". Als ik het niks vind, kijk er gewoon niet naar.
Maar bovenstaand onderscheid lijkt opeens "niet meer van deze tijd". Fantasie kan kwetsen, vernederen, beschimpen, discrimineren, natuurlijk. Maar erger nog, kan de zwakke medemens kennelijk wellicht ook aanzetten tot allerlei slechtheid! De verantwoordelijkheid van de maker is vanaf nu peilloos. Grote borsten? Dikke konten? Er zal altijd iemand gekwetst worden of verkeerd beinvloed. Ik heb m'n eerste discussie's over het "onverantwoord beinvloeden" van het correcte "vrouwbeeld " door mijn Rhonda al achter de rug.
Zucht. Jezelf gewoon van anderman's fantasie afwenden, dat lijkt opeens niet meer te kunnen. " Niet meer van deze tijd"
NB: Bovenstaande prikkelende preview-Rhonda-plaatjes zijn "lijntjes op papier". Bij mijn beste weten is geen enkel mens of dier is nadeel berokkend bij de produktie ervan. Ik aanvaard de totale artistieke verantwoordelijkheid voor dit materiaal, maar ik verwerp volstrekt elke maatschappelijke verantwoordelijkheid ervan!
Als je niet gekwetst wil worden, moet je maar de andere kant opkijken!
M'n beeld over het onderscheid tussen fictie en werkelijkheid ligt onder vuur. Er schijnt lekkage tussen beide te zijn. De jury heeft gesproken. De door Milo Manara ge-restylede spiderwoman van Marvel kan echt niet.
Ik zucht diep, maar ik ben toch ook een beetje bang tegelijkertijd, blogvriend.
Op een of andere manier heb ik m'n hele leven geloofd dat er een kristalhelder onderscheid bestond tussen fictie en werkelijkheid. Ik zag fictie als de ultieme speeltuin van vrijheid, van gedachten-experimenten. Een plaats waar je zonder angst alles mocht doordenken, uitproberen. Onschadelijk en zonder enig gevaar voor je medemens.
En niet alleen "bedenken" mocht van mij, ook opschrijven, tekenen, schilderen enzo. Zolang geen medemens werd misbruikt bij de produktie, zag ik elk neerslagproces als toegestane verlengde van de fantasie. Hoe raar, of walgelijk anderman's fantasie voor mij wellicht ook was. Dat was mijn zaak niet immers niet. Kan geen kwaad. "Denken" is immers niet hetzelfde als "doen". Als ik het niks vind, kijk er gewoon niet naar.
Maar bovenstaand onderscheid lijkt opeens "niet meer van deze tijd". Fantasie kan kwetsen, vernederen, beschimpen, discrimineren, natuurlijk. Maar erger nog, kan de zwakke medemens kennelijk wellicht ook aanzetten tot allerlei slechtheid! De verantwoordelijkheid van de maker is vanaf nu peilloos. Grote borsten? Dikke konten? Er zal altijd iemand gekwetst worden of verkeerd beinvloed. Ik heb m'n eerste discussie's over het "onverantwoord beinvloeden" van het correcte "vrouwbeeld " door mijn Rhonda al achter de rug.
Zucht. Jezelf gewoon van anderman's fantasie afwenden, dat lijkt opeens niet meer te kunnen. " Niet meer van deze tijd"
NB: Bovenstaande prikkelende preview-Rhonda-plaatjes zijn "lijntjes op papier". Bij mijn beste weten is geen enkel mens of dier is nadeel berokkend bij de produktie ervan. Ik aanvaard de totale artistieke verantwoordelijkheid voor dit materiaal, maar ik verwerp volstrekt elke maatschappelijke verantwoordelijkheid ervan!
Als je niet gekwetst wil worden, moet je maar de andere kant opkijken!
20140817
Trucking Rhonda
Net teruggekeerd van Stripspektakel Kampen. Op een of andere manier m'n favoriete, Nederlandse stripbeurs. Prachtige, pittoreske setting in de buitenlucht, het tekenaars-hotel, de traditionele "slof", het collectieve tekenaars-buffet achteraf en niet te vergeten het bijzondere Kamper-publiek. Na Kampen weet ik altijd weer dat er OOK vrouwen en kinderen bestaan die van strip houden ! En op een een uurtje regen na, toch gewoon opnieuw de voorspelde, prachtige, zonnige zomerdag.
En dit wil ik even laten zien. Vanwege promo voor het spektakel, reed de laatste weken een vrachtwagen door Nederland met een nogal bekende afbeelding. Gisteren stond de wagen de hele dag op het van Heutszplein aan de IJssel.
Hee! Het kan misschien erger dan in de file achter deze vrachtklep staan .
Richard Reiman stuurde me de foto's.
En dit wil ik even laten zien. Vanwege promo voor het spektakel, reed de laatste weken een vrachtwagen door Nederland met een nogal bekende afbeelding. Gisteren stond de wagen de hele dag op het van Heutszplein aan de IJssel.
Hee! Het kan misschien erger dan in de file achter deze vrachtklep staan .
Richard Reiman stuurde me de foto's.
20140814
Kamper-Rhonda !!!
Augustus! Terug van allerlei drukheden in deze vakantiemaanden, blogvriend. Ein-de-lijk weer drie minuten voor dit prachtblogje gevonden. Meteen maar even een mededeling.
Komende zaterdag is er weer het stripspektakel in Kampen. Organisator Paul Reichenbach had me gevraagd festivalposter en cover van het programmboekje te doen. Met graagte gedaan. Ik zal er de hele zaterdag aanwezig zijn en ik heb voor deze dag dit speciale A4 formaat prentje bij me. Het is de festivalposterplaat-tekening, maar dan PUUR de tekening, zonder de teksten erin. Oplage 30, prijs 10 euro.
Blogvriend, misschien tot zaterdag!
Komende zaterdag is er weer het stripspektakel in Kampen. Organisator Paul Reichenbach had me gevraagd festivalposter en cover van het programmboekje te doen. Met graagte gedaan. Ik zal er de hele zaterdag aanwezig zijn en ik heb voor deze dag dit speciale A4 formaat prentje bij me. Het is de festivalposterplaat-tekening, maar dan PUUR de tekening, zonder de teksten erin. Oplage 30, prijs 10 euro.
Blogvriend, misschien tot zaterdag!
Subscribe to:
Posts (Atom)