Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20121030

JANUARI !!!

 Net de allerlaatste planning gehoord van de Eppo-redactie. De voorpublicatie van Rhonda. Het staat nu vast. Het wordt . . . . (tromgeroffel) . . .  j a n u a r i !!!

Eppo wil de de voorpublicatie van Ronda aanvangen vanaf  nummer 1 van 2013. Dan meteen ook maar groots uitpakken. Lancering met cover, interviewtje enzo en dan  per 2 weken telkens drie pagina's in het blad. Zes per maand. Twaalf maanden Rhonda in het blad. Pak van m'n hart. Dat is nu geregeld.
Snel verder dus met de laatste loodjes. Verder met zelf inkleuren bijvoorbeeld. Een klusje dat ik in m'n carrière vaak heb uitbesteed. Dat inkleuren is namelijk best een boel werk en er zijn een aantal prima inkleurders te huur in dit land. Maar, dat spreekt, je kunt met inkleuren ook veel s f e e r toevoegen, dus werd het tijd om het es een keertje zelf te doen.  
Zo'n sfeer-voorbeeldje. Een nieuwe dag, een schijnbaar nieuw begin in het verhaal. Zonsopkomst.
Klassiek computer-verloopje in die lucht doen, Hans? Oranje-blauw? Hmmm. Beetje afgezaagd wel, zo'n verloopje, natuurlijk. 
Besloten dus de lucht he-le-maal geel te verven. Knalgeel. Niet realistisch misschien, maar de scene krijgt daarmee wel juist een soort onrealistische, enge sfeer. Samen met al dat grijs van die blikken trein, trouwens meteen een beetje sixties gevoel, niet?

4 comments:

Otto said...

Gefeliciteerd, en dan vooral Eppo, die kan wel een mooie strip van eigen boden gebruiken, maar natuurlijk ook voor schrijver, tekenaar en inkleurder Hans!!!
Toch maar ff dat rekensommetje gedaan en ook hier een vreugde dansje want Rhonda wordt zomaar 78 bladzijden groot!

Michel said...

Eerst gefeliciteerd met het bijna afronden van deze veelbelovende strip van eigen bodem.

Ik heb echter wel een (kritische) vragen over je oorspronkelijke ideeën met dit blog/project.

Wat is van die ambitie over gebleven???? Ga je nu je album ook gewoon bij uitgever Don Lawrence Collection onderbrengen?

Ik vind dit als stripliefhebber prima omdat ik linksom of rechtsom dit album toch wel ga kopen. Maar dan kun je je ambitieuze woorden op de startpagina van dit blog ook wel weghalen.

Persoonlijk heb ik me veel meer betrokken gevoeld met de realisatie van het inmiddels succesvol afgesloten project van Danker Jan Oreel (Brabantstrip).Hier was ik samen met 250 andere stripliefhebbers echt een ondersteuner, ambassadeur, supporter en community lid.

Helaas ben ik dat bij dit project nooit echt geweest ondanks dat ik het wel geprobeerd heb middels discussies gevoerd op deze blog. En dat vind ik oprecht jammer.

Groeten, Michel

Hans van Oudenaarden said...

Dank Otto! Rekenfout natuurlijk, maar heb ik mooi aan het dansen gekregen!
@ Michel: Dank voor je reactie. Je hebt me aan het denken gezet.
Blijkbaar begin ik NU, in deze fase van de productie, pas weer toe te komen aan nadenken over "eigen beheer" publicatie enzo.
De volgende posting heb jij veroorzaakt.

GoBoGo! said...

Gefeliciteerd, Hans, en tegelijk
een goed begin van het nieuwe stripjaar!

Groet, Meerten