Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20111219

Rhonda op een kerstkaartje . . .

 Ik vind kerstkaartjes leuk. Kan er niks aan doen. Zo'n stukje karton met een groet op de mat. Electronische groeten ook leuk natuurlijk, maar zo'n "real world" kaartje blijft natuurlijk su-pe-ri-eur.
Toch even wakker gelegen of ik Rhonda wel  zou moeten inzetten voor ons jaarlijkse, klassieke "Frank,Hans,Boekenhalte" kaartje. Zo'n totaal ander strip-entiteit dan de BE-jongens. Zo'n ernstig meisje in  zo'n moppige setting? Met Puppy en Poesje er ook bij? Haal je zo'n Rhonda-character daarmee misschien al meteen eh . . . omlaag? Wat doet dat zoiets het hoofd van de lezer? Credibility enzo.
Te laat. Verleiding niet weerstaan. Het doosje met de kerstkaarten is al gearriveerd van de drukker. Oplage gelukkig maar 475 stuks. Niet meer over tobben. Als ze straks de deur uit zijn, voer voor de vergetelheid, Hans.
Een beperkt aantal kaarten gaan we (met alleen voornamen) signeren aan de achterzijde. Afhankelijk van de geadresseerde sommige alleen door Frank, sommige alleen door mij, sommige door Caroline en mij samen, sommige door ons alledrie.
Hier een detail.

5 comments:

Michèle said...

Laat maar komen, ben reuze benieuwd!

Michel said...

Hallo Hans, Caroline en Frank,

Dank jullie wel voor jullie mooie kerstkaart. Ik wens jullie ook hele fijne kerstdagen en een positief en creatief 2012.

Ps. dit artikel las ik in de NRC:

Zonder uitgevers kon je vroeger geen boeken op de markt brengen. Je had die mensen in hun grachtengordelpaleizen nodig om je boek te bewerken, en voor de de marketing en distributie ervan. Maar tijden veranderen. Boekenwinkel Amazon is in de Verenigde Staten bezig om populaire schrijvers aan zich te binden om boeken exclusief via de website te verkopen. De site regelt de redacteuren, distributie en de marketing, en neemt daarmee alle taken van de traditionele uitgever over. En dat gaat grote gevolgen hebben voor de ingedutte industrie.

Amazon sloot een - naar verluid - miljoenendeal met de populaire self help guru Timothy Ferris. Zijn volgende boeken worden exclusief via de site verkocht. Ook thrillerschrijver Barry Eisler tekende een contract bij de site, nadat hij een aanbod van een half miljoen dollar van een traditionele uitgever had geweigerd. Amazon brengt dit kwartaal meer dan honderd eigen boeken uit, en dat aantal zal volgend jaar flink groeien. De uitgevers staan buitenspel.

Hoe reageert de uitgeverswereld? Die blijven gewoon doorgaan zoals ze dat al honderd jaar doen. Het is wachten op het moment dat ‘s lands grootste online boekenwinkel, Bol.com, de eerste deal sluit met een Nederlandse auteur. Ik hoop dat Nederlandse uitgevers sidderen van het idee dat ze volstrekt overbodig aan het raken zijn — wellicht worden ze net op tijd wakker om er iets aan te doen.

Ook in een andere industrie, televisie, rommelt het. De Amerikaanse streamingdienst Netflix (een soort betaalde Uitzending Gemist) kondigde deze week aan dat het de rechten gekocht heeft voor nieuwe afleveringen van een van de grappigste comedy’s ooit gemaakt, Arrested Development. Die serie liep sinds 2003, maar werd na drie seizoenen van de buis gehaald door matige kijkcijfers. Toch had de comedy op internet direct een trouwe cult-following en krijgt het acht jaar later nog steeds veel aandacht en downloads.

De euforie was in vele fanblogs en fora dan ook groot toen Netflix bekendmaakte dat de serie vanaf 2013 te bekijken is via de streamingdienst, een manier van TV kijken die veel Amerikanen toch al gewend zijn. Maar ook voor de makers van Arrested Development is het een prettige ontwikkeling. Zij zijn niet meer afhankelijk van de zender om hun serie te maken. Door exclusief materiaal als Arrested Development aan te bieden, hoopt Netflix de TV zenders overbodig te maken.

Amazon is schrijvers aan het leren dat ze geen uitgevers meer nodig hebben. Netflix is TV-makers aan het leren dat ze geen TV-zenders meer nodig hebben. Cut out the middle man, zoals ze in de VS zeggen. Het zijn interessante tijden.

Groetjes,

Michel

Otto said...

Hey allemaal, fijne feestdagen!
@ Michel Is het niet gewoon dat Amazone hier de rol van uitgever en winkelier op zich neemt en dat je je als maker verkoopt aan een monopolist die alles wat mooi en klein is kapot maakt alleen maar omdat ze het kunnen en zo een hele grachtengordel kunnen opkopen?
Ik hoop dat Hans, in ieder geval voor een deel, voor de luxe en super de luxe versie van zijn album het lekker helemaal zelfstandig doet. Zonder mega, giga, super internetboer die een vermomde manager in hippie outfit blijkt te zijn.

Michel said...

@Otto

Dit artikel uit de NRC vertegenwoordigd niet mijn mening. Wel geeft het aan dat de ontwikkelingen snel gaan.

Ik hoop dat Hans en andere creatievelingen deze ontwikkelingen als kansen zien en niet als bedreigingen.

Hans van Oudenaarden said...

HEEEEE Michèle! Krijg nou wat! Welkom hier. Dank ook voor jullie kaartje!
@ Michel & Otto: Veel dank voor dit stukje, hoor. Leuk dat dit onderwerp ook jullie zo interesseert.
Het is duidelijk. We leven in interessante en opwindende tijden. Internet-boekhandelaars die de klassieke uitgevers eruit beginnen te werken? De weg van auteur naar lezer wordt klaarblijkelijk steeds verder ingekort. (Vraag je je meteen af waar dat gaat stoppen. Misschien kan die inernet-winkel er straks ook wel tussenuit.)
Hoe dan ook. Dit gaat zonder twijfel allerlei gevolgen krijgen voor oplages, inhoud en exclusiviteit van de werken. Duidelijk ook dat de functie van “talentscout” “rotzooifilter” van de klassieke uitgever daarmee ook onder druk gaat komen. Of helemaal wegvallen. Alleen de gegarandeerde succesauteurs gaan nog “worden” uitgegeven? Voor de rest geeft iedereen zichzelf maar uit? Een klein aantal snel toegankelijke (goedkope) massa-titels en daarnaast een oceaan van onvindbare, (dure) exclusieve, piepkleine uitgaafjes?