Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20110702

In het Nederlands . . .

Dáár ben ik dan. Vanaf nu in het Nederlands. Ik heb het een maandje in het Engels gedaan, maar dat beviel me dus uiteindelijk niet goed. Een Nederlandse weblog van een Nederlandse stripmaker over z'n eigen ambachtelijke, handgemaakte vaderlands product?? Veel beter in onze eigen taal, niet? Eh . . .nogmaals welkom, dan maar!

Even terug ook nog maar, dan. Ik ben deze blog gestart om een aantal redenen. Eerst omdat ik al een tijd rondloop met een soort vage onrust over de toekomst van "de strip". Ik maak inmiddels een paar jaar strips en ik zie, net als iedereen, v a n  a l l e s veranderen. Publicatiemogelijkheden in bladen en kranten, verkoop van albums, beursbezoek, talentbegeleiding, inkomsten en waardering, en tenslotte alle nieuwe mogelijkheden van het internet. Er gebeurt van alles in ons mooie stripland, en iedereen houdt z'n adem in. Welke kant gaat dat op?

Blogvriend, ik denk allerlei allerlei ontwikkelingen te zien. Het lijkt me goed om daarover, en over allerlei mogelijke antwoorden daarop, hier, op deze blog, es wat te gaan filosoferen en van gedachten te gaan wisselen. Met collega's en geïnteresseerden. Met iedereen met goede ideeën.

Nou bestaan er toch een paar goede strip-forum's, open en besloten, waarop je daarover naar hartelust kunt discussieren, dus waarom dan zo'n hele nieuwe weblog optuigen voor zoiets, Hans?
Dat heeft te maken met reden twee. Ik wil hier, op deze blog, niet alleen een beetje vrijblijvend gaan brainstormen en nadenken over die strip-toekomst, Ik ga het hier allemaal ook meteen gaan TOEPASSEN! Ik wil die striptoekomst ook meteen gaan UITPROBEREN. De toekomst meteen, hier ter plekke, hands on, gaan vormgeven. Een blog over strip. Over het maken van een strip, op mijn eigen ambachtelijke wijze. En hopelijk ook over het publiceren van die strip, straks. En dat dan op een geheel nieuwe wijze, wellicht.
Deze blog moet gaan over het maken en publiceren, maar ook over het pionieren in de nieuwe tijd, met m'n gloednieuwe, eigen strip:

HELP ME, RHONDA.

Okee. Wat gaat dat practisch inhouden, dan? Kom ik op terug. Daarover later meer.

4 comments:

Otto said...

O.K., dan trap ik af. Voor het gemak ga ik de toekomst in...
Ik wil nummer 1. Geen idee wat dat betekent maar wel dat het genummerd is en dat ik nummer 1 wil. Of als het geletterd is dan A.
Letter A, of A1... zoiets.
En dan kom ik ´m ophalen voor een beurs, in het centrum van een grote stad, buiten, waar net een Flash Mob plaats vondt op muziek van een remix van Help Me Rhond, ter promotie van het album. De landelijke pers is er ook, wat een spectakel! Deed de tekenaar zelf ook mee!? Na de interviews kan ik ´m binnen ophalen. Heb al betaald. Voorinschrijving, maar dan wel dat nummer en een speciale editie, 250 stuks!!!! Mooie making of. Zou ik gewonnen hebben? Voorinschrijving maakt kans op een uitgebreide tekening van Hans. Ik sla ´m open en.... Wacht even, ik kan op de foto met de Rhonda look a like! Altijd leuk.
Spanning, sensatie, spectakel. En de wereld zal godverdomme eindelijk eens weten dat een stripboek in premiere is gegaan.
De hype waargemaakt, vet.

fred.de.heij said...

Klinkt mooi. Tot nu toe had ik het gevoel dat de discussie vooral buiten de blog om tijdens koffiesessies gevoerd werd.

Henkus said...

OK, dan maar weer in het Nederlands... Betekent dat dat ook de Engelse lettering weer vervangen gaat worden op de twee tease pagina's...?

Hans van Oudenaarden said...

@Otto:
Ik moet erom lachen, maar het raakt me ook. Strip en stripmakers hebben idioot weinig status in onze wereld. Weinig zelfrespect ook. Ik haat dat. Moet inderdaad echt verbeteren.
@Fred:
Neenee. Discussie ook hier. Maar koffiesessies (stripbeurzen) moeten óók. Professionals moeten daar eigenlijk altijd mee bezig zijn.
@Henkus:
Moet ik even bekijken.