Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20110529

The internet !!!

But hey, enough wallowing in comicbook's glorious past. Enough of the decline.
Here's a thought. Over the years I got convinced that comicbookwriters and artists themselves have a huge responsability towards a succesful future for comicbook industry too. For it's up to them (that is errrr . . .us) to produce the magical and irresistable content that YOU, my dear blogreader, just want to read.
If it is the case that nowadays your classic comicbook publishers, distributers and shopkeepers, seem to be des-pe-ra-te-ly unsure, constantly hesitating, allways wanting to play it safe, artists and writers are obliged to look for new channels and opportunities to communicate with their audiences.
And wasn't there something called the internet?

3 comments:

Anonymous said...

Good stuff!!!

Sjan Weijers said...

Dit lijken mij goede plannen!
Wat ik als conceptartist / illustrator zelf merk in de huidige markt is dat het steeds meer gaat om artwork dat via verschillende media bekeken kan worden; een boek krijgt bijvoorbeeld een eigen game en animatieserie, of iets daartussen in. De kijker kan zelf kiezen hoe deze zijn product aangereikt wil krijgen en omdat dat via internet gaat betaalt hij een klein bedrag voor het downloaden.

Het geld -al dan niet via een publisher- komt dan vooral uit micro-transacties voor extra downloadbare dingen, merchandise, online sponsors e.d.

Als je een goede weg weet om je eigen publisher te zijn hoor ik het graag, ik weet dat het kan maar heb ook nog niet de nodige ervaring en kanalen, maar het zou wel moeten; publishers zijn vaak zo'n stugge barriere...

Succes alvast! je tekenwerk ziet er in elk geval weer prachtig uit :)

Hans van Oudenaarden said...

@Anonymous: Thanks!
@Sjan: Dank voor je aardige woorden.
Hier loop ik over te tobben: Ik denk zo langzamerhand in ons vak een tweestromenland te zien opdoemen.
1. De pulp/downloadkant. Verspreiding gratis of evt. dmv microtransacties. Vergt extreme grootschaligheid, snelheid en professionaliteit (parallelle games, merchandising). Gedomineerd dus straks door een beperkt aantal bedrijven. Valt voor de creatieve slechts een ondergeschikte (anonieme) positie te verwerven.
2. De Unica-kant. Strip kruipt richting beeldende kunst. Kleine communities rondom een artiest. Persoonlijk contact. Kleine oplages, leren kaft, goud op snee, origineeltje erbij. Duizend believers die drie tientjes lappen en je hebt een jaarinkomen.

Ik ga es kijken of ik met dat dat laatste hier iets kan.