Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20121102

Oproep aan JOU, blogvriend!

Een moment om terug te blikken en vooruit te fantaseren. De aankomende Eppo-voorpublicatie vormt immers een mooie reality check voor m'n Rhonda project. Hoe gaat het nu allemaal verder, Hans? Blog? Albums? Exclusiviteit? Ik ga er es even voor zitten, blogvriend. Ik vind het opeens tijd voor een soort HMR-tussenbalans. Ennnnnnnnnnnnn voor een vraag aan jou . . .

BLOG:
M’n plan om deze HMR-blog bovenop de hartslag van het schrijf/tekenwerk te binden vind ik vooralsnog niet helemaal uit de verf gekomen. De weblog die ik voor ogen had, moest eigenlijk een echt logboek van deze productie worden. Frequent bijgehouden, exclusieve inkijkjes, open voor discussie. Lezers de kans geven helemaal betrokken te raken. Ik zag het helemaal voor me.

De bezoekcijfers van deze blog vertellen me dat de piepkleine HMR-community er inderdaad is gekomen, maar, zoals voorzien, blijkt zelf een weblog bijhouden óók die gevreesde hap tijd te kosten. Wist ik van tevoren natuurlijk, maar toch. Tekenaars “die eigenlijk weer es wat zouden moeten bloggen” vervallen in hun zwakke momenten blijkbaar  vaak toch terug in “tekengedrag”. De onweerstaanbare lokroep van het papier enzo. Toch liever effe tekenen dan bloggen.  
Wat had hier wellicht geholpen? Misschien iemand erbij moeten vragen om deze blog voor me bij te houden?
PRODUCTIE:
Het zal je niet ontgaan zijn, de afgelopen maanden vlogen voorbij. M’n HMR project is eerder vierentwintig dan de gedroomde twaalf maanden geworden. Hanco viel natuurlijk weg als scenarist en ik heb wat commerciële uitstapje gemaakt. Maar toch, het werd voor jou zo wel wat moeilijk om het Rhonda-productie-proces een beetje bij te houden. Weg spanningsboog.
Geen excuus, hoor.  Tot op zekere hoogte zelfs inherent en onvermijdelijk. Stripmaken, althans zoals ik het doe, is kennelijk een klassiek en dus tijdrovend ambacht. Hopeloos uit de tijd (en dus meteen ook weer überhip). Alles met de hand, meneertje! 
Wat had hier wellicht geholpen? Misschien verderop in de productie pas moeten starten met deze blog?
PUBLICATIE:
Tja, nu is de strip is dan wel tamelijk gevorderd, maar met m’n initiële woeste plannen voor een eigen beheer publicatie ben ik eigenlijk nog weinig verder. Crowd funding? Ik heb vorig jaar even met het idee gestoeid, maar eerlijk gezegd nog maar half naar gekeken. Nu ik erover nadenk, misschien voelde het toen allemaal nog te vroeg. Er lag immers nog niks. Nu is het anders. De productie is NU begonnen aan de eindfase. Nu komt de voorpublicatie in Eppo wel heel dichtbij.

Hee! Misschien is DIT wel een goed moment voor weer een concrete oproep aan jou, blogvriend. Een oproep aan m'n hele piepkleine Rhonda-community! Ik denk namelijk dat NU wel de tijd gekomen is om dit "eigen beheer"idee wat meer concreet te gaan onderzoeken. Ik heb al wel wat eerste ideeën, maar mag ik je uitnodigen om met me mee te denken?

ALS ik zou besluiten tot een soort ”eigen beheer” uitgave van dit album, waar zal ik dan beginnen, blogvriend?  Waar let ik op? Wie heeft zoiets eerder gedaan? Wat gaat het me kosten? Welke sites raadpleeg ik. Moet ik gaan praten met Danker-Jan Oreel? Sandawe? Voordekunst? Doe es een suggestie! Hoe zou jij het aanpakken ?
Tenslotte nog dit. Jazeker, er is inmiddels van meerdere kanten belangstelling van klassieke strip-uitgeverskant voor deze strip gekomen. Hoewel prille contacten, ik heb er vertrouwen in dat ik deze strip uiteindelijk ook wel zou moeten kunnen onderbrengen bij een goede klassieke uitgeverij. Okee, dat noemen we nog even “Plan B”.

11 comments:

fred.de.heij said...

Zoals ik het begrepen heb gaat crowd funding als volgt: er is een pitch, een target en een tijdslimiet. Als het target niet gehaald wordt binnen de tijdslimiet gaat het idee in de prullenmand. De vraag is of je nu nog bereid bent om Rhonda in de vuilnisbak te gooien.
In België is het Vlaams Onafhankelijke Stripgilde opgericht die aangesloten auteurs helpt met het zelf uitgeven. Volgens mij zijn de laatste boeken van Kristov Spaey en van Steven Dupré in samenwerking met het VOS uitgegeven. Misschien kun je eens praten met VOS voorzitter Marc Verhaegen.
Mij lijkt een Nederlandse tegenhanger van het VOS, het NOS, een mogelijkheid. Dat staat toch mooi op catawiki: Vano, de eerste voorzitter van de NOS. Zelf ben ik niet in de race voor een bestuursfunctie: ik ben nieuwsgierig naar alle nieuwe ontwikkelingen, maar ik ben niet ontevreden over mijn uitgevers.

Michel said...

Mijn advies: praat inderdaad met Danker Jan Oreel en Henk Wittenberg over hun Brabantstrip project. Ze hebben zeer recente ervaring met een crowdfuncing project die succesvol is afgesloten:

Hier staat hun projectplan:

http://brabantstrip.nl/de-geschiedenis-van-brabant-strip

Heb je geen zin aan gedoe dan ga gauw over op plan B want je hebt een luxe positie omdat je blijkbaar meerdere aanbiedingen hebt. Het strijkstokken verhaal van je is dan blijkbaar niet zo zwaarwegend geweest.

@Fred het "idee" van Hans is al geen idee meer maar een al bijna gerealiseerd project en kan naar mijn mening al niet meer in de prullenbak verdwijnen. Klein verschil maar toch....

fred.de.heij said...

Michel: Dat weet ik natuurlijk wel. Ik volg deze Rhonda blog al van het begin en toen was het stoppen met Rhonda volgens mij al geen optie. Omdat het wel of niet doorgaan van een project onderdeel is van de crowd funding, het publiek wordt mede verantwoordelijk gemaakt voor het project, is Rhonda nooit een geschikt project geweest voor deze manier van financiering.

Michel said...

@Fred

Crowdfunding is niet alleen maar financiering. Het is ook publiciteit genereren, in het geval van sandawe of kickstarter zelfs internationale publiciteit. Het is een community opbouwen, iets wat helaas in het geval van HMR nog relatief klein is gebleven.

Ps. Fred, wanneer ga je weer bloggen? Ik mis je originele kijk op de stripwereld.

Otto said...

Oei, en nu moet ik daar eerlijk op reageren natuurlijk. Daar komt ie.

Geen excuus, zeg je in je betoog. Echter het grootste deel is een excuus. Je begon in het begin enthousiast. Je kwam van de release van Bob Evers en je zal ongetwijfeld gefrustreerd zijn geweest door je uitgever en het gedoe op de beurzen. Daarnaast natuurlijk de grijpstuiver die je krijgt voor al dat werk wat jij allemaal heb gedaan (en Frank ook een beetje). Maar je hebt in de 2 jaar die je voor Rhonda hebt uitgetrokken niets concreets gedaan om een alternatieve route te bewandelen. Je hebt tal van goede ideeen aangeleverd gekregen en bent op de hoogte van al die mooie succesvolle projecten zoals de exclusieve Franka edities, Brabant daar brandt nog licht, enz maar je hebt daar zelfs nog geen contact mee gezocht. Moeilijk, onzeker en vooral veel werk zijn de zaken die ik veel hoor maar al dat eerlijk te verdienen geld en de vrijheid om alles zelf te bepalen heeft een keerzijde. Dat mag geen verrassing zijn. Al dat geld dat naar anderen ging, daar zat wel werk achter zoals promotie, met drukkerijen onderhandelen enz. Als je het ECHT wil dan was het al lang gelukt in die 2 jaar. Of je had op zijn minst een start gemaakt. Om nu opeens iets te gaan doen met die intro van je artikel? Mijn advies, neem een uitgever, onderwerp je eraan en er dan lekker over klagen.
Ik houd van je Hans (op een hele hetero manier natuurlijk) en ik vind je werk fantastisch. Maar ik zie dit niet (meer) gebeuren, helaas...
Prove me wrong.

Hans van Oudenaarden said...

Kijk nou toch eens wat een reacties! Veel dank weer allen voor het meedenken en de tips!
@ Fred: Er bestaat ook in Nederland een belangenvereniging voor stripmakers – ik ben er slapend lid van- die verbijsterend genoeg totaal niet geïnteresseerd bleek in zoiets als “elkaar hulp bieden bij zelf uitgeven”. Ik ben er een keer over begonnen op zo’n BNS vergadering. Was niemand voor te porren.
En inderdaad is Rhonda geen strip gebleken die pas geproduceerd kon worden na “goedkeuring” van de crowd. Druk en distributie mogelijkheden in eigen beheer is wat minder duidelijk. Misschien is daar wel crowd-hulp te organiseren. Misschien moet ik daarvoor dan toch nog es op onderzoek. Er bestaan een aantal mogelijk interessante, kant en klare crowd funding sites die ik de komende tijd hierover nog es nader ga bestuderen. Ga ik nog over rapporteren.
@ Michel: Hee!!!! Die strijkstokken zitten me nog steeds dwars, hoor. Het hele doel van deze blog was toch om, es voor mezelf, te onderzoeken of en hoe daar voor mij wellicht iets aan viel te doen.
Zelf uitgeven? Ik????? En valt zoiets met DIT materiaal wel te organiseren? Of moet zo’n strip dan veel dichter naar de smaak van de gemiddelde lezer/sponsor worden bijgebogen ? Heb ik, naast overig werk, naast de productie en als persoon, eigenlijk wel de energie, het geld en de maag voor dat "zelf uitgeven"? Kan dat internet me niet helpen? Zijn er geen voorbeelden? Dat soort vragen. (Ik meen me trouwens te herinneren gelezen te hebben dat, bij uitgave, door de auteur ook tamelijk forse percentages royalty’s moesten worden afgestaan aan de Sandawe organisatie. )
De uiteindelijke gang van Rhonda naar een klassieke uitgever kan dus óók een conclusie zijn van deze zoektocht.
@ Otto: Haaaaaaaa, zo ken ik je weer! Scherpe analyse. Niets dan de waarheid!
Ik begin er inderdaad achter te komen dat het bij elkaar sprokkelen van vrijblijvende suggesties en tips vooralsnog niet voldoende is om deze tekenaar te veranderen in uitgever. Ik verzamel onderdaad goede raad, de frustratie zakt een beetje en ik ga weer lekker tekenen! Pas nu, in de eindfase van de productie begin ik er weer een beetje aan te denken, aan dat uitgeven. Nee, als het nog gaat gebeuren, dan moet het voor VANO kennelijk een beetje in een “voorgekookt” model.
En . . . als je gelijk gaat krijgen, zoals hierboven gezegd, dan is een klassieke uitgave van Rhonda óók een ook een waardevolle uitkomst van blog en onderzoek!

Michel said...

@ Hans
Sorry ik kan je gedachtengang totaal niet meer volgen. Ik haak af. Succes met je toekomstige projecten.

Otto said...

Je reacties zijn inderdaad nogal verwarrend. Maar als ik er doorheen probeer te lezen is het (weer) een opstapeling van uitvluchten om iets vooral niet te doen. Kom eens met iets ander joh.
Onbegrijpelijk overigens, zeker omdat je een product heb dat (zover ik kan oordelen) enorm goed is en een vriendin heb die heel succesvol, prachtige tijdschriften uitbrengt. Dus de print en uitgeversmarkt is voor haar al bekend. LUISTER naar haar, ze is heel intelligent en heeft zakelijk inzicht. Tuurlijk is de strip een ander product maar het gaat om de kennis.

Dat de strip (soft en eventueel) hardcover bij een reguliere uitgeverij uitkomt is prima. Distributie kanalen, promotie, enz zijn dan geregeld. Maar wees voor 1 keer zakelijk en maak stevige afspraken over de cover en bv de achterkant zodat je niet een lelijke opeenstapeling van alle DLC uitgaven daar geprint krijgt of zo'n intens lelijke Eppo reclame in het binnenwerk die over een paar jaar waarschijnlijk al niet meer bestaat. En maak een deal voor een luxe editie die je zelf (samen met de reguliere) druk kan laten maken (1 run is goedkoper). Met een goede making off want de tot stand koming is echt heel erg de moeite waard om te lezen en ik wil ook wat van het oude werk zien wat het niet gehaald heeft. Maar in vredesnaam zonder al die vermoeiende "Heeee kijk mij eens op papier met jou paten, zoooo, weer een mal schetsje van een poppetje, hop woepeldiedoe". Da's echt heel vermoeiend lezen. ;-)
Hier stopt voor mij ook de tips en goedbedoelde adviezen. Want als je nog steeds slechts 30 prenten drukt als je er makkelijk 50 kan verkopen dan wil je blijkbaar geen eerlijke boterham verdienen en heb je voor jezelf bepaald dat strips maken een elitaire hobbie is die slechts een zakcentje kan opleven.
Veel succes!

Anonymous said...

Ha Otto (en anderen),

Veel dank voor je complimenten aan mijn adres. Laat ik maar eens een duit in het zakje doen. Het maken van strips op de manier zoals Hans dat doet kost hem heel veel energie. Er is bij hem dan geen ruimte in zijn hoofd voor iets anders. Laat staan voor zakelijkheid. Dat is toch al niet zijn sterkste kant. Uiteindelijk wil hij maar één ding: mooie tekeningen maken. En dat doet hij dan ook vol overgave (ik ben natuurlijk niet helemaal onbevooroordeeld, maar ik beschouw hem als één van de beste tekenaars van ons land en je hebt gelijk dat hij over zijn werk veel zelfverzekerder moet zijn).
Otto, net als jij ben ik voor een tweesporenbeleid. Hans gewoon in de Eppo en zijn strip bij een reguliere uitgever moet uitgeven. Financieel levert dat misschien niet zoveel op, maar het genereert wel veel aandacht. Dankzij die aandacht ontstaat er een markt voor prenten en mooie speciale uitgaven, making offs en originelen. Miljonair zullen we niet worden, maar alles bij elkaar brengt dat toch best wat brood op tafel (inclusief commercieel werk).
@Fred Je wilt Hans echt niet als voorzitter van de welke vereniging dan ook. Laat hem maar doen waar hij goed in is en blij van wordt: mooi tekenen.
@Michel Ik begrijp dat je afhaakt van het geleuter. Hopelijk niet van de strip.

Caroline

Michel said...

@Caroline en Hans

Nog 1 laatste bijdrage van mij:

Waarom zou Hans zakelijk moeten zijn? Ik ken zoveel geslaagde creatievelingen die dit gedeelte uitbesteed hebben en zich alleen maar bezig houden met datgene waar ze goed in zijn nl. creatief zijn.

Als je zoals Hans op- en aanmerkingen hebt over het oude uitgeefsysteem (strijkstokken etc.) dan moet je de koe bij de horens vatten en er wat aan doen. Praatjes vullen immers geen gaatjes en over elk alternatief is wel iets negatiefs te zeggen. Mijn moeder zei vroeger al: eerst proberen en dan kun je pas zeggen of iets je bevalt of niet.

Nu blijf ik dit een project van de gemiste kansen vinden en is het voor mij in een anticlimax geëindigd. Ook al zal HMR uiteindelijk wel de stripliefhebber bereiken.

Tot slot de volgende rekensom: Uitgeverij Franka heeft afgelopen jaar in eigen beheer 3 Franka’s heruitgegeven c.q. in een nieuw luxe jasje gestoken en exclusief via Catawiki verkocht:

Gangsterfilm 150 exemplaren a €69,95
Blauwe Venus 250 exemplaren a €69,95
De 13e letter 250 exemplaren a €69,95

Totale omzet € 45.467,50. Na aftrek drukkosten, Catawiki etc. toch een leuk succes…..
Maar vooral een resultaat van consequent doorgevoerde visie.

Enfin, kijk maar wat je ermee doet.

Anonymous said...

@Michel,
Je tips zijn zeker niet aan dovemansoren gericht. Die worden zeker meegenomen.

Groet, Caroline