Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20150428

Rhonda niet voor dommertjes . . .

Blogvriend, ik denk dat de moderne beeldverhaal-lezer een heleboel kan hebben. Na alles wat we in de jaren collectief aan drama over ons heen hebben gekregen, is iedereen zo'n beetje olympisch getraind verhalen consument. Sterker nog. De lezer wil het niet anders. Suggesties, halve aanwijzingen, de lezer van vandaag wil volgens mij zelfs het liefst een beetje meepuzzelen en meedenken met het verhaal.
In de Rhonda episode in de Eppo die vandaag in je bus glibbert, wordt daarom een heleboel expres NIET uitgelegd. Er is een heftige ruzie, er is  de mededeling dat "iemand voortaan niet meer zal mee-eten" en er wordt een pistool getoond. Wat is er hier gebeurd?
Rara-politiepet !!!

3 comments:

fred.de.heij said...

Dat is nou leuk: een oproep om een rebus op te lossen. De vraag is natuurlijk waarom zo'n spectaculaire schietpartij niet in beeld gebracht wordt. Dat zou een mooie pagina op kunnen leveren. Wat er precies gebeurd is moet zeker een verrassing blijven. Dus: het lijk is niet dood. Misschien is er een lamp gesneuveld, maar dat is het dan wel. De moderne lezer verwacht dat het lijk later onverwachts weer opduikt. Ik tenminste wel. Misschien ben ik wel geen moderne lezer, maar een van de dommertjes.

Unknown said...

In het universum van Rhonda a.k.a. Hans is vrijwel niets onmogelijk, en zo hoort het ook. Ik dacht al te weten wie er doodgaat maar blijk toch op het verkeerde been gezet te zijn. Dit is dus zo'n verhaal dat je regelmatig gaat herlezen, net als je bepaalde elpees/albums telkens weer opnieuw beluisterd. Zo zie ik dat.

Hans van Oudenaarden said...

@ Fred:
Dank voor je reactie. Erg goed geredeneerd, hoor!
Ik heb besloten die moord echter uit beeld te houden vanwege redenen van "suspence". Actiemomenten in een verhaal fungeren namelijk altijd als soort "ontladers". Er gebeurt effe wat, de lezer kan even lekker ademhalen.
Door het ontladen hier even uit te stellen, wordt het allemaal wat "benauwder" in dit stuk van het verhaal. Spookhuis en enge mevrouw werken dat wat beter.
De bevrijdende actie komt dan in het laatste stuk van het album.


@ Kees:

Die Edgar moest maar es weg, vond ik. Zijn rol was uitgespeeld en door 'm (door eigen zus) dood te laten maken kon ik meteen ook goed laten zien hoe gek en gevaarlijk Cagman was. Verderop in het verhaal trouwens nog een sterfgeval. Ik zeg nog maar even niet wie.